Az egészségesebb, de finom táplálkozásért

Étkezz tudatosan

Étkezz tudatosan

Jókai bableves - rántás és tejföl nélkül

2014. szeptember 15. - weightwatcher

A múlt heti zöldségdobozomban kaptam kb 30-40 dkg lóbabot (kidney bean) is. Gondoltam készítek belőle egy finom jókai bablevest. Még sosem főztem bablevest, éppen ezért az elején elhatároztam, hogy megpróbálom a lehető legegészségesebben elkészíteni. Terveim szerint a rántást Dia Wellness csökkentett szénhidrát tartalmú sütőliszttel készítettem volna, ha nem lett volna önmagában annyira isteni, hogy rántás nélkül is teljes volt az ízvilága.

Aki paleo életmódot folytat ők nem fogyasztanak a lektin tartalom miatt hüvelyeseket, így babot sem. A vegetáriánusok szerint viszont kitűnő fehérjeforrás a bab. Húsfélék helyettesítője lehet az étrendjükben.

A fejtett bab jó forrása a B1- B2 vitaminnak, vasnak, foszfornak, káliumnak és magnéziumnak. Tartalmaz béta-karotint, B6vitamint, C- és E-vitamint, krómot, cinket és kalciumot.

A száraz babot főzés előtt 6-8 óráig vízben kell áztatni, és kb. 60 perc alatt puhára főzni. Ezzel az eljárással csökkenthetjük a benne lévő emészthetetlen szénhidrátok mennyiségét, s ezáltal a puffadást okozó hatást. A fűszerezés szintén segít (pl. gyömbér, babérlevél, édeskömény, kömény, kakukkfű, rozmaring, zsálya, borsfű, citromfű).

Én füstölt mangalica szalonnával készítettem és előző este beáztattam a babot, hogy könnyebben megpuhuljon.

bableves.JPG

Hozzávalók:

  • 30-40 dkg lóbab
  • 15 dkg mangalica füstölt szalonna 
  • 1 közepes fej vöröshagyma
  • 1 gerezd fokhagyma
  • 2 sárgarépa
  • 1 fehérrépa
  • 1/2 fej zeller és pici zeller zöld
  • 3-4 db babérlevél
  • bors
  • 3-4 liter víz

Elkészítése:

A babot alaposan mossuk meg, előző este áztassuk vízbe, hogy jól megpuhuljon és csökkenjen a főzési ideje. Másnap egy nagy edényben feltesszük főni a feldarabolt füstölt hússal együtt. Ízlés szerint lehet sózni, borsozni, de vigyázzunk, a füstölt hús levétől eleve kerül bele só. Hozzáadjuk az apróra vágott vöröshagymát, fokhagymát, a zellert és a zöldségeket. Én tettem bele babérlevelet és pici zeller zöldjét is. Addig főzzük amíg a bab kívül-belül puha nem lesz. Ízlés szerint sózzuk. Mikor elkészült önmagában annyira finom lett, hogy a rántással nem is bajlódtam, így még egészségesebb lett. 

 

Jó ha tudod mielőtt babot főzől:

  1. Csak hideg vízben áztassuk! A víz hőmérséklete ne legyen magasabb 15 C foknál. Ennél melegebb vízben a bab besavanyodik, és már nem főzhető puhára.
  2. A babot az áztató vízében főzzük egy kevés víz felhasználásával. Az elfőtt folyadékot mindig forrásban lévő vízzel pótoljuk, különben a bab nem puhul meg.
  3. Áztatás nélkül is puhára főzhetjük a babot, ha a forrásban lévő vízbe egy kávéskanál szódabikarbónát teszünk. Hátránya, hogy szétroncsolja a babban lévő B-vitamint, és csökkenti az étel minőségét.
  4. Mivel a bab sajátos íze nedvével együtt kiszárad, fokozottabban kell ízesítenünk. Az áztatás nem pótolja az elveszett ízeket. De sokkal ízesebb lesz, ha sárgarépával, petrezselyemmel, hagymával és zellerrel együtt főzzük.
  5. Az ételt csak a bab teljes megpuhulása után sózzuk!

A bejegyzés trackback címe:

https://etkezztudatosan.blog.hu/api/trackback/id/tr226701575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása