Az egészségesebb, de finom táplálkozásért

Étkezz tudatosan

Étkezz tudatosan

Csirkepörkölt - Nagymama recept, garantált íz!

2014. december 30. - weightwatcher

Ahogy Ő szokta mondani: levágok egy csirkét és ebédre lesz finom csirkepörkölt. Igen, az a csirke még reggel szaladt a tyúkudvarban, ebédre pedig fent rotyog a tűzön. 

img_9247.JPG

Sokáig csodaszámban ment nálam a Nagymamám főztje, sosem értettem mitől olyan finom, mitől olyan más. Beletette szívét, lelkét és az összes 70 évnyi főzési tudományát, attól olyan. Mostmár én is tudom hogy a világ legegyszerűbb étele, csak jó alapanyag kell hozzá. Az pedig van, Nagymamám tyúkudvarában. Én csak onnan eszem csirkehúst évek óta. Megvesszük mikor 2-3 hetesek, Nagymamám neveli, eteti, amikor pedig elég nagyok levágják őket és ott sorakozik becsomagolva (levesnek, pörköltnek címkékkel ellátva) a hűtőládában. Ha kell csak előkapok egyet, kiolvasztom és készül a finom ebéd vagy vacsora. Össze sem lehet hasonlítani azokkal a csirkékkel amit a boltban lehet kapni...

 Hozzávalók:

  • Tetszés szerint egy egész csirke feldarabolva vagy aprólék nélküli csirke (comb -alsó és felső-, csontos mell, szárny)
  • 1 ek zsír
  • 1 vöröshagyma
  • pirospaprika
  • 1 db zöldpaprika
  • 1 db paradicsom
  • 1-2 dl víz 

Elkészítése:

Az apróra vágott vöröshagymát pároljuk üvegesre, majd adjuk hozzá a csirkét és szórjuk meg pirospaprikával úgy, hogy szinte mindehol érje a húst. Forgassuk össze és fedő alatt hagyjuk közepes lángon párolódni jó 10-15 percig.  Várjuk meg amíg a csirke levet enged, forgassuk ismét össze, sózzuk ízlés szerint és engedjük fel annyi vízzel, hogy ellepje. Adjuk hozzá a zöldpaprikát  (akár egészben is) és a felszeletelt paradicsomot. Fedő alatt alacsony lángon főzzük puhára. Ha nagyon fiatal a csirke adhatunk hozzá pörköltszaft kockát is.

Amikor a csontról leválik az omlós hús készen van a pörkölt. Fővés közben kóstolgassuk, ha kell sózzuk, pirospaprikázzuk.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://etkezztudatosan.blog.hu/api/trackback/id/tr887011431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.12.31. 13:48:20

"Ha nagyon fiatal a csirke adhatunk hozzá pörköltszaft kockát is."

Étkezz tudatosan. Hát persze.

(A nagyon fiatal csirkéből nem készítünk pörköltet, levest pedig tyúkból főzünk. Tudatosan.)

weightwatcher 2014.12.31. 15:31:24

1. Adhatunk, nem azt írtam, hogy adjunk. Nem is szerepel a hozzávalók között. Tudatosan. Azoknak írtam akik boltban veszik a csirkét amiről tudjuk, hogy hogyan tartják, nevelik és mennyi idősen vágják őket.
2. Amikor mi levágjuk már felnőtt a jószág, tehát tyúknak hívják. Házi tartásról van szó, nem nagyüzemi csirkeneveldéről. Ebből készülnek az ételek.
Egyébként pedig nem egyszerre vágjuk le az összeset, tehát eltérő korúak és ettől függően eltérően "érettek" arra, hogy éppen mit főzünk belőlük. Tudatosan.

élhetetlen 2014.12.31. 15:50:58

@weightwatcher: A tegnapi „eléggé unalmas vagy, mi lenne ha most már befognád a szádat? köszönöm!!
„ után azért megjegyezném, hogy Te viszont nagyon szórakoztató vagy. „Amikor mi levágjuk már felnőtt a jószág, tehát tyúknak hívják.”, azaz csirkepörkölt tyúkból. Értem. (Tegnap egyébként nem értettelek, mert egy rossz szót sem szóltam hozzád, csak M.Kb.Sz szívózott velem, úgy, hogy ő írt holmi szarról, én csak válaszoltam, de mindegy).

weightwatcher 2014.12.31. 16:47:51

@élhetetlen: Lehet akadékoskodni - ahhoz az internet népe amúgy is nagyon ért -, de aki akarja az érti miről van szó.
Tegnap pedig a harmincötödik bejegyzés után már tényleg nagyon unalmas volt a töltöttkáposzta téma és megkértelek, hogy hagyd abba.

Továbbá ez csak egy gasztroblog, receptekkel, jóindulattal vezérelve készülnek az ételek és a posztok...lehetne pozitívabban is hozzáállni. :)

BUÉK!

élhetetlen 2014.12.31. 17:19:19

@weightwatcher: Igazad van, de ha ráérő időd engedi, néz végig a tegnapi nap bejegyzéseit. Abban semmi rosszindulat nem volt, hogy aki nem allergiás a lisztre, annak annyi, ami egy szelet húsra rátapad, az nem árt meg. Aztán elcsacsogtam pár emberrel kellemesen, ahogy egy gasztroblogon illik. Aztán polyvinyl kötött belém, majd jött Mr a szarral, én csak válaszolgattam (mert ha rájuk hagyom, még azt hiszik, igazuk van, bár így is azt hiszik), mondom, csak válaszolgattam, Te mégis engem dorongoltál le, nem őket, hogy hagyják abba. Ennyi. Ha nem írnak, és nem írnak újra, meg újra, akkor nem válaszolok újra, meg újra. És ez nem a káposztáról szólt, és a pozitív hozzáállásom ezzel lett elszúrva kissé. Megérted? BUÉK!

emzéperiksz 2014.12.31. 18:04:01

Pörköltszaftkocka meg víz :DDDD A pörköltbe hagyma kell, bogaram, attól lesz szaftja, egy kiló csirkéhez nem egy hagyma kell, hanem minimum 2-3 fej.

emzéperiksz 2014.12.31. 18:05:10

A csirkepörköltbe még sosem tettem vizet, elég vizet enged a hús.

weightwatcher 2014.12.31. 18:15:34

@emzéperiksz: Kérlek olvasd el a receptet pontosabban. Hozzávalók között nincs pörköltszaft kocka, csak opció... Ez a leírásból egyértelműen kiderül. Egyébként meg ízlés kérdése minden. Én szaftosabban szeretem a pörköltet, ezért adok hozzá 1-2 dl vizet amiből jócskán el is párolog fővés közben. Kérlek értelmezzétek megfelelően a leírást. Köszi.

micsoda? 2014.12.31. 21:20:01

Nem akadékoskodni akarok, de párszor ráfáztam internetről vett receptre.
Nem igazán nagymama recept, ha pörköltszaft kockát lehet bele tenni. Ezt kihagytam volna, ha már ezt a címet adom. Különben mi a különbség ? Csak a húsban van, (viszont az sokat jelent) más semmi. Egyébként a házi csirkéhez is mindig öntök vizet, nem kockáztatok.

2015.01.01. 03:34:57

@weightwatcher: Persze, értem én, hogy adhatunk, de szívesebben vettem volna, ha már egyszer tudatosan teszed, hogy leírod, hogyan kell szaftot készíteni. Mondjuk ehhez egy hagyma édeskevés lesz.
Egyébként pedig a csibe-csirke-jérce-tyúk az életkor alapján a nevük. Mondjuk a tyúkból pedig jobb ízű a pörkölt, miután koránál fogva szélesebb a zsírlerakódás az állatban, igaz kissé tovább kell főzni.

Persze tudom én, hogy jobban értesz hozzá, csupán halk megjegyzés volt, a szakmában töltött húsz év tapasztalatából kiindulva. Azért a mai napig szívesen tanulok :)

Jovanotti 2015.01.01. 12:50:31

Pörköltszaft kocka ???? Pffff....még a bolti csirkéhez sem...ha már egyszer "gasztroblog". Ezt le sem kell irni...

emzéperiksz 2015.01.01. 13:02:23

@micsoda?: Nem engedek hozzá vizet sosem, nem ég le, mert tényleg enged elég levet a hús, sőt még általában sokat is, úgy kell elfőznöm, hogy ne "leves" legyen a szaft, hanem tényleg sűrű szaft legyen.

emzéperiksz 2015.01.01. 13:05:08

@weightwatcher: Sok helyen láttam olyan csirkepörköltet, ami vizes volt, folyt a híg lé a le a nokedli alá, nekem ez nem az esetem, a sűrű szaftot szeretem, az meg nem vízből, hanem szétfőtt hagymából és egy kis paprikából, paradicsomból áll.

karmasutra 2018.05.18. 14:13:16

sok hagyma (nem egy db!!) , paprika a megfelelő időben belerakva, víz semmi, kocka se. a többi oké:-)
süti beállítások módosítása